Följ Academic Work AB

Intressanta och utmanande arbetsuppgifter viktigast när young professionals inom ekonomi väljer arbetsplats

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 08:00 CEST

”Intressanta och utmanande arbetsuppgifter” är absolut viktigast när ekonomer i början av karriären ska välja arbetsgivare. Det visar årets upplaga av Young Professional Attraction Index (YPAI) som släpps idag. På andra plats kommer ”Goda utvecklingsmöjligheter”.

I årets mätning, den femte i ordningen, svarade studenter och akademiker i början av sina karrärer inom ekonomi på frågor om hur de ser på arbetslivet och framtida arbetsgivare. Svaret blev att ”Intressanta och utmanade arbetsuppgifter” värderas allra högst.

– Många av de största företagen breddar nu sina verksamheter och blir mer branschöverskridande. Det gör att dagens kandidater ser större möjligheter att styra sin karriär i flera olika riktningar. Vi ser också att ekonomernas arbetsuppgifter blir alltmer strategiskt och analytiskt lagda i takt med att mer automatiseras. Att ekonomerna eftersöker intressanta och utmanande arbetsuppgifter kan mycket väl ha att göra med faktumet att branschen fått fler strängar på sin lyra, säger Björn Allansson, Business Developer – Finance på Academic Work.

Ekonomerna skiljer sig också åt från andra young professionals. Målgruppen värderar “Goda utvecklingsmöjligheter” högre än samtliga andra yrkesgrupper som deltagit i undersökningen.

– Vi ser fortsatt att ekonomer värderar utvecklingsmöjligheter mycket högt. Men det är inte nödvändigtvis den klassiska karriärstegen som de strävar efter. Många ser också ett stort värde i att kunna utvecklas i sin nuvarande roll. Om jag var på jakt efter nya medarbetare till mitt företag så skulle jag fokusera på att berätta i jobbannonser och intervjusammanhang vilka möjligheter det finns att utvecklas inom bolaget, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

Årets undersökning visar även att företag som aktivt arbetar för ett bättre klimat och ökad mångfald på arbetsplatsen har större möjligheter att locka young professionals. 50 procent av alla ekonomer anser att mångfald bland medarbetare är ett måste vid val av arbetsplats.

– Arbetsgivare som jobbar aktivt för ökad mångfald har visat sig ha större chans att öka intäkterna än genomsnittet. Företag som inte lyckas uppnå åtminstone en hygiennivå kring dessa frågor riskerar att påverka sitt anseende negativt, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

Undersökningen YPAI genomförs årligen av Academic Work tillsammans med Kantar Sifo. Undersökningen syftar till att hjälpa arbetsgivare förstå vad morgondagens arbetskraft, young professionals, värderar vid valet av arbetsgivare.

De viktigaste faktorerna för young professionals inom ekonomi vid val av arbetsgivare
1. Intressanta & utmanande arbetsuppgifter = 60% 
2. Goda utvecklingsmöjligheter = 56% 
3. Trevliga kollegor/bra arbetsmiljö = 55%
3. Bra lön & förmåner = 55%
5. Bra chef & ledarskap = 52%
6. Flexibel arbetsplats och arbetstid = 36%
7. Företagets värderingar och kultur = 32% 
8. Trygg anställning = 29%
9. Geografiskt läge/närhet till hemmet = 24%
10. Tydliga förväntningar och mål = 21%

Hela rapporten YPAI 2019 släpps idag den 18 september. Ta del av resultatet och ladda ner undersökningen här

Om young professional attraction index (YPAI):
Academic Work har, tillsammans med Kantar Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI). Drygt 7000 personer deltog i den svenska delen av studien 2019. Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att bygga relevanta och starka arbetsgivarvarumärken. Undersökningen, som genomförs av Kantar Sifo i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare. Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex baserat på tre av frågorna i undersökningen. Metoden är hämtad från globalt validerade studier kring varumärkens anseende. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger oss en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen.

Academic Work grundades 1998. Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Academic Work finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. 2018 omsatte Academic Work 2,5 miljarder kronor i Sverige och totalt 3,7 miljarder kronor i koncernen. På våra 17 kontor i Sverige är vi fler än 550 personer som jobbar heltid och vi får bra hjälp från våra drygt 450 deltidsanställda assistenter. Under 2018 jobbade fler än 15 000 konsulter via oss ute hos någon av våra kunder. www.academicwork.se

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.